وبلاگ

شماره تماس : 52768000 - 021

هوش مصنوعی در امنیت سایبری در گذر زمان

هوش مصنوعی در امنیت سایبری در گذر زمان – قسمت اول

امروزه در زندگی ما، هوش مصنوعی (AI) تاثیرات مهمی ایجاد کرده است. هوش مصنوعی با داشتن قابلیت یادگیری و پیش‌بینی تهدیدات با سرعت و دقت بیشتر، به یک ابزار ضروری در حفاظت از دولت‌ها و سازمان‌ها تبدیل شده است. اما آینده AI در امنیت سایبری با چالش‌هایی نیز مواجه است؛ به عنوان مثال گرچه AI به سازمان‌ها، امکان ساخت دفاع قوی‌تری می‌دهد، اما ابزارهای متعددی نیز برای انجام حملات پیچیده و پنهانی در اختیار مهاجمان و هکرها قرار داده است.

در این مطالعه به بررسی تاثیر AI روی امنیت سایبری از اوایل ۲۰۰۰ پرداخته می‌شود.

AI در امنیت سایبری: موج اول (2010 – 2000)

در آغاز هزاره‌ی جدید، گام‌های ابتدایی دیجیتالی شدن، زندگی‌های شخصی و حرفه‌ای ما را تحت تأثیر قرار داد. در بیشتر سازمان‌ها، کارمندان از کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها به همراه مراکز داده درون سازمانی که زیرساخت IT سازمان را تشکیل می‌دادند، استفاده می‌کردند. تهدیدات سایبری در این زمان، به شکل عمده بر ایجاد هرج و مرج  تمرکز داشته و در جستجوی کسب شهرت بودند. دهه اول هزاره‌ی جدید، شاهد ظهور نرم‌افزارهای مخربی همچون ILOVEYOU، Melissa و MyDoom بود که در اینرنت آن زمان دنیا اختلالات مهمی ایجاد کردند. در میانه دهه اول ۲۰۰۰، کسب سود مالی منجر به افزایش فیشینگ و بدافزارهای مختلف مالی شد. تروجان بانکی Zeus ظاهر شد که به‌طور پنهانی اطلاعات ورود به حساب بانکی کاربران را می‌دزدید.

در آن زمان، سازمان‌ها تنها بر کنترل‌های امنیتی پایه، مانند آنتی ویروس مبتنی بر امضا و فایروال تکیه داشتند. از این رو مفهوم امنیت شبکه با ورود سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS) شروع به تکامل کرد. احراز هویت دو عاملی (2FA) در این زمان محبوبیت پیدا کرد و لایه‌ی اضافی امنیت برای سیستم‌ها و داده‌های حساس اضافه شد.

در همین زمان بود که AI، ارزش خود را در دفاع از سازمان نشان داد. زیرا در این زمان، حجم ایمیل‌های اسپم و ناخواسته حاوی بدافزار، که بار کاری زیادی به سرورهای ایمیل تحمیل می‌کردند، و همچنین کاربران را با فریب‌های گوناگون، وادار به افشای اطلاعات شخصی ارزشمند می‌کردند، افزایش یافت. AI ابزاری ایده‌آل برای تشخیص سریع و مسدود کردن پیام‌های مخرب بود و کمک شایانی به کاهش ریسک کرد. هوش مصنوعی در این زمان، هنوز در مراحل نخستین خود بود اما برای دفاع از سازمان‌ها در برابر تهدیداتی که به سرعت و در مقیاس گسترده در حال رشد بودند، پتانسیل زیادی نشان داد.

AI در امنیت سایبری: موج دوم (2020 – 2010)

با ورود به دهه‌ی دوم هزاره‌ی جدید، زیرساخت IT تغییرات قابل توجهی را تجربه کرد. انفجار نرم‌افزارهای Software-as-a-Service، رایانش ابری و سیاست‌های Bring-Your-Own-Device، دامنه فناوری اطلاعات را پویاتر از هر زمان دیگری کرد و در عین حال، سطوح حمله در برابر تهدیدات سایبری را به طور بی‌سابقه گسترش داد. عوامل تهدید به مراتب پیچیده‌تر شدند و هدف‌های حمله بالقوه به شدت گسترش یافت؛ سرقت مالکیت معنوی، خراب‌کاری در زیرساخت‌ها و کسب سود از طریق حملات در مقیاس بزرگ، به شدت رواج یافتند. سازمان‌ها از تهدیدهای امنیتی کلان بین حکومت‌ها آگاه شدند که از حمایت مالی و تکنیکی فراوان دولت‌ها بهره‌ می‌بردند. این امر، به دفاع‌های پیچیده‌ای با امکان یادگیری خودکار و سریع منجر شد. حوادت امنیتی همچون Stuxnet که هدف آن تأثیرگذاری بر تاسیسات هسته‌ای کشور ما، ایران بود و همچنین حملات ویران‌کننده علیه شرکت‌های معروف مانند Target و Sony Pictures رخ دادند و بر خطرات فزاینده سایبری، مهر تایید زدند.

در همان زمان، آسیب‌پذیری زنجیره‌های تأمین به شدت مورد توجه قرار گرفت؛ به عنوان مثال افشا اطلاعات SolarWinds، برای ده‌ها هزار سازمان در کل دنیا تبعاتی مخرب داشت. همچنین حملاتی مانند WannaCry و NotPetya خسارات فراوانی در سراسر جهان به بار آوردند. گرچه حملات اخیر، نسبتاً به آسانی قابل شناسایی بودند، اما حجم تهدیدات و نشانه‌های آنها، نیازمند دفاع با سطحی از سرعت و دقت بود که از توان تحلیلی نیروی انسانی خارج است.

در این دوره، AI به ابزار ضروری برای تیم دفاعی تبدیل شد. شرکت Cylance، که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، با هدف جایگزینی آنتی‌ویروس‎های پیچیده با مدل‌های سبک یادگیری ماشین آغاز به کار کرد. مدل‌های کامپیوتری آموزش داده شدند تا به سرعت و با بهره‌وری زیاد، بدافزارها را شناسایی و متوقف کنند. بدین ترتیب AI در امنیت سایبری گسترش بیشتری یافت و تکنیک‌های یادگیری ماشین برای تشخیص آنومالی‌ها، الگوهای یا رفتارهای غیرعادی نشان‌دهنده یک حمله پیچیده، و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده برای شناسایی و جلوگیری از مسیرهای حمله ممکن، به کار گرفته شد.

شاید به این مقالات هم علاقه داشته باشید ...

مدیریت حساب و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)

مدیریت حساب و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) دو مفهوم متمایز اما به هم پیوسته در حوزه امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها هستند. مدیریت حساب به فرآیند نظارت و کنترل حساب‌های کاربری در زیرساخت فناوری اطلاعات (IT) یک سازمان اشاره دارد که شامل فعالیت‌هایی مانند ایجاد حساب‌های کاربری، اعطا یا لغو امتیازات دسترسی، اجرای […]

هوش مصنوعی در امنیت سایبری در گذر زمان

هوش مصنوعی در امنیت سایبری در گذر زمان – قسمت اول امروزه در زندگی ما، هوش مصنوعی (AI) تاثیرات مهمی ایجاد کرده است. هوش مصنوعی با داشتن قابلیت یادگیری و پیش‌بینی تهدیدات با سرعت و دقت بیشتر، به یک ابزار ضروری در حفاظت از دولت‌ها و سازمان‌ها تبدیل شده است. اما آینده AI در امنیت […]

مشاوره و طراحی و اجرای مرکزعملیات امنیت (SOC)

مرکز عملیات امنیت (SOC) معرفی مرکز عملیات امنیت که به اختصار SOC نامیده می‌شود، یک واحد متمرکز است که به صورت جامع و یکپارچه  با تلفيق گزارش­‌هاي مختلف و استفاده از نرم­‌افزارهای پیشرفته، سخت‎افزارها و متخصصين امر، رویدادهای امنیتی را تحلیل کرده و به آنها پاسخ می‌دهد. برای داشتن یک SOC کامل و کارآمد، باید […]

با ما در ارتباط باشید

info@farzan-group.ir

Privacy Policy & Cookies

farzan group2023