وبلاگ

شماره تماس : 52768000 - 021

مدیریت حساب و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)

مدیریت حساب و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) دو مفهوم متمایز اما به هم پیوسته در حوزه امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها هستند.

مدیریت حساب به فرآیند نظارت و کنترل حساب‌های کاربری در زیرساخت فناوری اطلاعات (IT) یک سازمان اشاره دارد که شامل فعالیت‌هایی مانند ایجاد حساب‌های کاربری، اعطا یا لغو امتیازات دسترسی، اجرای سیاست‌های رمز عبور و نظارت بر فعالیت کاربر است. مدیریت موثر حساب برای حفظ امنیت و یکپارچگی سیستم‌ها و داده‌های یک سازمان بسیار مهم است.

از سوی دیگر، سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) یک رویکرد سیستماتیک برای مدیریت اطلاعات حساس و اطمینان از محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن آن است. ISMS چارچوبی را برای ایجاد، پیاده‌سازی، بهره‌برداری، نظارت، بررسی، حفظ و بهبود امنیت اطلاعات یک سازمان فراهم می‌کند.

وقتی صحبت از مدیریت حساب در چارچوب ISMS می‌شود، تمرکز بر اجرای کنترل‌ها و فرآیندهای مناسب برای مدیریت ایمن حساب‌های کاربری است. این شامل اقداماتی مانند:

  1. تامین کاربر (User provisioning): ایجاد فرآیندهایی برای ایجاد و اصلاح حساب‌های کاربری بر اساس نقش‌ها و مسئولیت‌های تعریف شده.
  2. کنترل دسترسی (Access control): اجرای مکانیسم‌هایی برای اعطای امتیازات دسترسی مناسب به کاربران بر اساس نقش آنها و اجرای اصل کمترین امتیاز.
  3. احراز هویت قوی (Strong authentication): استفاده از رمزهای عبور قوی، احراز هویت چند عاملی (MFA) یا سایر مکانیسم‌های احراز هویت برای تأیید هویت کاربران.
  4. نظارت کاربر (User monitoring): اجرای مکانیسم‌هایی برای نظارت بر فعالیت‌های کاربر، تشخیص رفتار مشکوک و پاسخ به حوادث امنیتی.
  5. حذف حساب (Account deprovisioning): ایجاد فرآیندهایی برای غیرفعال کردن یا حذف حساب‌های کاربری در زمانی که دیگر نیازی به آنها نیست یا زمانی که یک کارمند سازمان را ترک می‌کند.
  6. ممیزی و بازبینی منظم (Regular audits and reviews): انجام ممیزی و بررسی دوره‌ای حساب‌های کاربری برای اطمینان از انطباق با خط مشی‌ها و شناسایی هرگونه شکاف یا خطر امنیتی.

ادغام شیوه‌های مدیریت حساب در چارچوب ISMS برای اطمینان از امنیت کلی دارایی‌های اطلاعاتی سازمان مهم است. با انجام این کار، سازمان‌ها می‌توانند به طور موثر چرخه عمر حساب‌های کاربری را مدیریت کنند، خطرات مرتبط با دسترسی غیر مجاز را کاهش دهند و از اطلاعات حساس در برابر افشای غیر مجاز یا دستکاری محافظت کنند.

شاید به این مقالات هم علاقه داشته باشید ...

مدیریت حساب و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)

مدیریت حساب و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) دو مفهوم متمایز اما به هم پیوسته در حوزه امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها هستند. مدیریت حساب به فرآیند نظارت و کنترل حساب‌های کاربری در زیرساخت فناوری اطلاعات (IT) یک سازمان اشاره دارد که شامل فعالیت‌هایی مانند ایجاد حساب‌های کاربری، اعطا یا لغو امتیازات دسترسی، اجرای […]

هوش مصنوعی در امنیت سایبری در گذر زمان

هوش مصنوعی در امنیت سایبری در گذر زمان – قسمت اول امروزه در زندگی ما، هوش مصنوعی (AI) تاثیرات مهمی ایجاد کرده است. هوش مصنوعی با داشتن قابلیت یادگیری و پیش‌بینی تهدیدات با سرعت و دقت بیشتر، به یک ابزار ضروری در حفاظت از دولت‌ها و سازمان‌ها تبدیل شده است. اما آینده AI در امنیت […]

مشاوره و طراحی و اجرای مرکزعملیات امنیت (SOC)

مرکز عملیات امنیت (SOC) معرفی مرکز عملیات امنیت که به اختصار SOC نامیده می‌شود، یک واحد متمرکز است که به صورت جامع و یکپارچه  با تلفيق گزارش­‌هاي مختلف و استفاده از نرم­‌افزارهای پیشرفته، سخت‎افزارها و متخصصين امر، رویدادهای امنیتی را تحلیل کرده و به آنها پاسخ می‌دهد. برای داشتن یک SOC کامل و کارآمد، باید […]

با ما در ارتباط باشید

info@farzan-group.ir

Privacy Policy & Cookies

farzan group2023